Piketan verkkokauppa otti harppauksen – näin syntyi kasvun tarina

Piketa X Haiku

Piketa on suomalainen varaosien ja tarvikkeiden verkkokauppa, jonka juuret ulottuvat yli 30 vuoden taakse. Pitkä kokemus näkyy laajana valikoimana ja asiantuntevana palveluna – kahvinkeittimen kannuista robottiruohonleikkurin teriin. Vaikka osaaminen ja tuotteet olivat kunnossa, digitaalinen näkyvyys ja ostopolku eivät vielä tukeneet kasvua täysillä. Tavoitteena oli, että asiakkaat löytävät etsimänsä heti ja ostoprosessi toimii ilman kitkaa. Tästä sai alkunsa kasvun tarina, jossa data, käytännön ratkaisut ja tekemisen meininki kohtasivat.


Kasvun pullonkaulat – näin Piketan haasteet tunnistettiin

Vaikka Piketalla oli jo toimiva verkkokauppa ja vankka kokemus alalta, digitaalisessa kasvussa tuli vastaan pullonkauloja:

  • Hakukonenäkyvyys ei tavoittanut riittävästi potentiaalisia asiakkaita – monet jäivät kilpailijoiden sivuille.
  • Verkkokaupan rakenne ja tuoteosastot eivät ohjanneet käyttäjiä sujuvasti oikeisiin tuotteisiin.
  • Ostopolku sisälsi liikaa mutkia, mikä näkyi alhaisena konversioprosenttina.
  • Digimarkkinointi ei vielä tukenut näkyvyyttä ja myyntiä täysipainoisesti, vaan potentiaalia jäi käyttämättä.
  • Verkkokaupan uudessa päivityksessä sivuutettiin kriittisiä yksityiskohtia. Tämä johti siihen, että hakusanojen näkyvyys putosi Googlessa selvästi, ja rakenteen korjaaminen nousi kiireelliseksi tehtäväksi.

Teot, joilla suunta kääntyi

Haiku rakensi Piketalle kokonaisvaltaisen kasvupolun, jossa tekninen korjaustyö, SEO, konversioiden parantaminen ja digimarkkinointi kulkivat rinnakkain. Ensin varmistettiin, että orgaaninen näkyvyys kasvaa ja ostopolku toimii ilman kitkaa – vasta sen jälkeen käynnistettiin digitaalinen markkinointi.

  1. SEO ja rakenne:
    Toteutettiin kattava avainsanatutkimus ja SEO-strategia sekä uudistettiin verkkokaupan rakenne ja tuoteosastot. Näin varmistettiin, että hakukoneet ymmärtävät sisällön ja asiakkaat löytävät tuotteet helposti. Lisäksi sisällöt optimoitiin ja indeksointiongelmat korjattiin.
  2. CRO ja käyttökokemus:
    Ostoskorin ja tuotesivujen käytettävyyttä hiottiin. CTA-napit, hakutoiminnot ja suodattimien sijainti muokattiin tukemaan sujuvaa ostamista, ja kassaprosessi virtaviivaistettiin loppuun asti.
  3. Tekniset ratkaisut:
    Mobiilikäytettävyyttä viilattiin ja analytiikka rakennettiin uusiksi. Nyt tuloksia voi seurata tarkasti ja kehitystä viedä eteenpäin datan avulla.
  4. Digimarkkinointi:
    Rakennettiin selkeä digimarkkinoinnin strategia hakukonenäkyvyyden kasvun tueksi. Kampanjoilla ja mainonnalla vahvistettiin näkyvyyttä ja ohjattiin verkkokauppaan lisää ostovalmiita asiakkaita oikealla hetkellä.

Yhdistämällä nämä osa-alueet Piketan verkkokauppa sai tukevan pohjan kasvulle – ja ennen kaikkea asiakkaat löysivät tuotteet entistä helpommin.


Avainsanojen kehitys

Alle vuodessa 115 avainsanan SEO-strategia näkyi selvinä tuloksina:


Orgaaninen näkyvyys muuttui euroiksi


Näin digimarkkinointi tuottaa kauppaa

Digimarkkinoinnin tehokkuus näkyy suoraan numeroissa: tällä hetkellä ROAS on 19. Toisin sanoen jokainen mainontaan sijoitettu euro tuo 19 euroa takaisin myyntinä.


Asiakkaan kommentit

Johanneksen ja Markuksen kanssa yhteistyö on tuonut meille merkittäviä muutoksia niin SEO:ssa, analytiikassa kuin digimarkkinoinnissa. He eivät pelkästään toteuta, vaan tuovat jatkuvasti uusia ideoita ja sparraavat meitä eteenpäin. Yhteistyö jatkuu edelleen, ja odotamme innolla, mitä kaikkea saamme yhdessä aikaan.

– Piketan väki


Kiinnostaisiko nämäkin?