Piketa on suomalainen varaosien ja tarvikkeiden verkkokauppa, jonka juuret ulottuvat yli 30 vuoden taakse. Pitkä kokemus näkyy laajana valikoimana ja asiantuntevana palveluna – kahvinkeittimen kannuista robottiruohonleikkurin teriin. Vaikka osaaminen ja tuotteet olivat kunnossa, digitaalinen näkyvyys ja ostopolku eivät vielä tukeneet kasvua täysillä. Tavoitteena oli, että asiakkaat löytävät etsimänsä heti ja ostoprosessi toimii ilman kitkaa. Tästä sai alkunsa kasvun tarina, jossa data, käytännön ratkaisut ja tekemisen meininki kohtasivat.
Kasvun pullonkaulat – näin Piketan haasteet tunnistettiin
Vaikka Piketalla oli jo toimiva verkkokauppa ja vankka kokemus alalta, digitaalisessa kasvussa tuli vastaan pullonkauloja:
Teot, joilla suunta kääntyi
Haiku rakensi Piketalle kokonaisvaltaisen kasvupolun, jossa tekninen korjaustyö, SEO, konversioiden parantaminen ja digimarkkinointi kulkivat rinnakkain. Ensin varmistettiin, että orgaaninen näkyvyys kasvaa ja ostopolku toimii ilman kitkaa – vasta sen jälkeen käynnistettiin digitaalinen markkinointi.
- SEO ja rakenne:
Toteutettiin kattava avainsanatutkimus ja SEO-strategia sekä uudistettiin verkkokaupan rakenne ja tuoteosastot. Näin varmistettiin, että hakukoneet ymmärtävät sisällön ja asiakkaat löytävät tuotteet helposti. Lisäksi sisällöt optimoitiin ja indeksointiongelmat korjattiin. - CRO ja käyttökokemus:
Ostoskorin ja tuotesivujen käytettävyyttä hiottiin. CTA-napit, hakutoiminnot ja suodattimien sijainti muokattiin tukemaan sujuvaa ostamista, ja kassaprosessi virtaviivaistettiin loppuun asti. - Tekniset ratkaisut:
Mobiilikäytettävyyttä viilattiin ja analytiikka rakennettiin uusiksi. Nyt tuloksia voi seurata tarkasti ja kehitystä viedä eteenpäin datan avulla. - Digimarkkinointi:
Rakennettiin selkeä digimarkkinoinnin strategia hakukonenäkyvyyden kasvun tueksi. Kampanjoilla ja mainonnalla vahvistettiin näkyvyyttä ja ohjattiin verkkokauppaan lisää ostovalmiita asiakkaita oikealla hetkellä.
Yhdistämällä nämä osa-alueet Piketan verkkokauppa sai tukevan pohjan kasvulle – ja ennen kaikkea asiakkaat löysivät tuotteet entistä helpommin.
Avainsanojen kehitys
Alle vuodessa 115 avainsanan SEO-strategia näkyi selvinä tuloksina:
115/93
93 avainsanaa Googlen Top 10:ssä
115/48
48 avainsanaa Googlen Top 3:ssa
115/17
17 avainsanaa Googlen ykkössijalla
Orgaaninen näkyvyys muuttui euroiksi
173%
+173 % myynnin kasvu vuodessa edellisvuoteen verrattuna.
Näin digimarkkinointi tuottaa kauppaa
Digimarkkinoinnin tehokkuus näkyy suoraan numeroissa: tällä hetkellä ROAS on 19. Toisin sanoen jokainen mainontaan sijoitettu euro tuo 19 euroa takaisin myyntinä.
19
ROAS 19 – jokainen euro mainontaan tuo lähes kaksikymmentä euroa myyntiä.
Asiakkaan kommentit
Johanneksen ja Markuksen kanssa yhteistyö on tuonut meille merkittäviä muutoksia niin SEO:ssa, analytiikassa kuin digimarkkinoinnissa. He eivät pelkästään toteuta, vaan tuovat jatkuvasti uusia ideoita ja sparraavat meitä eteenpäin. Yhteistyö jatkuu edelleen, ja odotamme innolla, mitä kaikkea saamme yhdessä aikaan.
– Piketan väki


